حل مسئله کلیک بیشینه گراف (mcp) با استفاده از الگوریتم های مبتنی بر هوش جمعی

پایان نامه
چکیده

مسئله ی یافتن کلیک بیشینه گراف maximum clique problem (mcp)، از جمله مسائل np-complete است که به یافتن بزرگترین زیرگراف کامل در یک گراف ساده اشاره دارد و در موارد متنوعی از جمله نظریه کدگذاری، هندسه و شبکه های اجتماعی کاربرد دارد. در این پژوهش الگوریتمی ترکیبی برای حل مسئله ی کلیک بیشینه گراف پیشنهاد شده است. این الگوریتم ترکیبی از یک روش حریصانه ابتکاری و الگوریتم های مبتنی بر هوش جمعی بهینه سازی کلونی مورچگان ant colony optimization (aco) و بهینه سازی ازدحام ذرات particle swarm optimization (pso) می باشد، طوری که این روشدر دو مرحله ی الگوریتم حریصانه ابتکاری به عنوان مرحله ی اول و الگوریتم هوش جمعی aco-psoبه عنوان مرحله دوم به یافتن کلیک بیشینه می پردازد. در مرحله ی اول، الگوریتم حریصانه ابتکاری با استفاده از ویژگی های بزرگترین درجات رئوس و تعداد رئوس مجاور مشترک به یافتن کلیک بیشینه می پردازد. در صورت پیدا نشدن کلیک بیشینه توسط الگوریتم حریصانه ابتکاری، نتیجه غیربهینه (نزدیک به بهینه) آن به عنوان بخشی از جمعیت اولیه برای مرحله دوم، یعنی الگوریتم هوش جمعی، مورد استفاده قرار می گیرد. این محدودیت در انتخاب جمعیت اولیه منجر به نتایج مناسبی در حل mcpمی گردد. نتایج شبیه سازی این روش روی گراف های استاندارد dimacsو شبکه های اجتماعی، نتایج مطلوبی را از نظر اندازه کلیک های یافت شده در مقایسه با سایر روش ها نشان می دهد.

منابع مشابه

الگوریتم ژنتیک با جهش آشوبی هوشمند و ترکیب چند‌نقطه‌ای مکاشفه‌ای برای حل مسئله رنگ‌آمیزی گراف

Graph coloring is a way of coloring the vertices of a graph such that no two adjacent vertices have the same color. Graph coloring problem (GCP) is about finding the smallest number of colors needed to color a given graph. The smallest number of colors needed to color a graph G, is called its chromatic number. GCP is a well-known NP-hard problems and, therefore, heuristic algorithms are usually...

متن کامل

حل مسئله تخصیص نمایی با استفاده از الگوریتم بهینه سازی علف های هرز

در این مقاله یک الگوریتم جدید قدرتمند با الهام از تکثیر و رشد علف های هرز جهت حل مسئله معروف تخصیص نمایی که از کاربرد بسیار زیادی در حوزه های مختلف نظیر چیدمان کارخانه، چیدمان ماشین آلات و ... برخوردار است، به کار گرفته شده است. مجموعه ای از مسائل عددی مرجع از منبع مربوط به این مسئله مشهور انتخاب و کارایی الگوریتم از طریق آن در مقایسه با الگوریتم های قبلی مشابه مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتای...

متن کامل

روش جدید حل مسئله سنتز µ با استفاده از الگوریتم بهینه سازی اجتماع پرندگان

طراحی کنترل کننده به روش سنتز µ ، مسئله ای است که بدلیل مشکلات موجود در محاسبه مقادیر ویژه ساختار یافته هنوز به طور کامل حل نشده است. رایج ترین روش حل مسئله سنتز µ تکرار D-K نام دارد. با وجود آنکه این روش، حل کامل مسئله سنتزµ نیست ولی کنترل کننده های بدست آمده از آن به لحاظ معیارهای پایداری و عملکرد از قویترین روشهای کنترل مقاوم هستند.از سوی دیگر بالا بودن درجه کنترل کننده، مهمترین اشکال روش تک...

متن کامل

الگوریتم ابتکاری برای حل مسئله طراحی ساختمانهای چند طبقه با اعمال محدودیتهای واقعی استفاده از آسانسور

Abstract: In the past few decades along with the developing industrial units, the use of multi floor factories has increased. On the other hand according to the service provided and being in city centers, office buildings, hospitals, universities, ministries etc. represent the most multi floor buildings. One of the most costly procedures which these factories and buildings (which are multi floo...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی (نوشیروانی) بابل - دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023